MI IS AZ A CROSS TRAINING?

EDZŐK: KOLOZSVÁRI ANDREA ÉS KOVÁCS BÉLA

Miként a funkcionális edzőterembe lépve is számos különböző eszközzel, úgy a funkcionális edzések között is többféle óratípussal találkozhatunk. Ez utóbbiak közé tartozik a nálunk is kipróbálható köredzés, a TRX-köredzés, illetve a Cross Training is.

Valamennyi óratípus a funkcionális edzések körébe tartozik, ahol a – hagyományos konditermi edzésekkel ellentétben – nem izoláltan, azaz külön-külön dolgoznak az egyes izmok, izomcsoportok, hanem összehangoltan, és egyszerre több izomcsoport megmozgatása, erősítése zajlik.

A funkcionális edzésekről többet olvashatsz KÖREDZÉS/TRX-KÖREDZÉS leírásánál. Most nézzük közelebbről a Cross Traininget!

A CROSS TRAINING KELLÉKTÁRA

A Cross Training edzések is lehetnek akár csak saját testsúlyos edzések, de növelhető a hatékonyság az edzésmódszer változatos kelléktárával – így pl. előkerülhetnek a tréningek során a tárcsák, rudak, kézi súlyzók, homokzsákok, a kettlebell, a TRX, a medicin labdák, a fitball, a keret, az agility létra, a plyo box, a wall ball, a szán vagy a ropeworkout kelléke, a kenderkötél.

A köredzéssel/TRX-köredzéssel szemben a Cross Training órákon edzőink bátrabban nyúlnak a súlyokhoz, rudakhoz. Ez az edzéstípus tulajdonképpen a haladó köredzésnek is tekinthető. A Cross Training segítségével már nem csak a fizikai kondíciónk fejlődik, hanem mentálisan is megedződünk.  Ez az edzésmódszer tetőtől- talpig átmozgat.  Az edzés során itt is több állomáson, meghatározott ideig kell végezni a gyakorlatokat saját testsúllyal vagy a korábban felsorolt eszközök segítségével, de ahogy említettük, itt már hangsúlyosabb szerepet kapnak a nagyobb súlyok.

Bár funkcionális edzésre kezdők és haladók egyaránt járhatnak kortól függetlenül, lehet azt mondani, hogy kezdőként érdemes a KÖREDZÉSSEL indítani, majd egy magasabb edzettségi szint elérése után kipróbálni a Cross Traininget. Utóbbi edzésforma jól beválhat korábban (él)sportot űző, nagyobb álló- és teherbíró képességgel rendelkező Vendégek körébe.

Ha egy mondatban akarnánk definiálni a köredzés és a Cross Training közötti különbséget: Minden köredzés Cross Training, de nem minden Cross Training köredzés. A köredzés az óra struktúráját írja le, a Cross Trainingben nagyobb az edző szabadsága – lehet az óra köredzés jellegű, de állhat csak erősítő blokkokból is.

TOP